تحلیل دینامیکی یک روتور سرعتبالا و بهینهسازی مشخصات دینامیکی یاتاقانها با استفاده از الگوریتم ژنتیک چندهدفه (NSGA-II) با هدف بهبود رفتار ارتعاشی روتور |
کد مقاله : 1119-ISAV |
نویسندگان |
علی طرلانی بریس1، Arash Bahrami *2 1دانشکده مهندسی مکانیک، پردیس دانشکدههای فنی دانشگاه تهران 2School of Mechanical Engineering, College of Engineering, University of Tehran |
چکیده مقاله |
دینامیک ماشینهای دوار از شاخههای مهم مهندسی مکانیک و ارتعاشات است. با توجه به نقش مهم ماشینهای دوار در صنعت و کاربردهای مهندسی، تاکنون روشهای متعددی برای تحلیل دینامیکی این ماشینها ارائه شده است. در پژوهش حاضر رفتار دینامیکی یک روتور متقارن کوچک و سرعتبالا مورد مطالعه قرار گرفته است. تحلیل دینامیکی روتور با استفاده از روش اجزای محدود انجام شده و برای گسستهسازی روتور از المانهای تیر تیموشنکو استفاده شده است. با محاسبه سرعتهای بحرانی، شکل مودها، نمودار کمپبل و نمودار نرخ کاهش، ویژگیهای دینامیکی و ارتعاشاتی روتور مورد مطالعه قرار گرفته است. مشخصات دینامیکی (ضرایب سفتی و میرایی) یاتاقانها با استفاده از الگوریتم ژنتیک چندهدفه (NSGA-II) و با هدف کاهش دامنه ارتعاشات روتور و نیروهای دینامیکی منتقل شده به یاتاقانها بهینهسازی شده است. نتایج این پژوهش نشان میدهد، طراحی بهینه یاتاقانها رفتار ارتعاشی روتور را بهبود بخشیده و با کاهش دامنه ارتعاشات روتور و دامنه نیروهای منتقل شده به یاتاقانها، باعث افزایش بازده و طول عمر روتور و یاتاقانها میگردد. |
کلیدواژه ها |
دینامیک ماشینهای دوار؛ روش اجزای محدود؛ بهینهسازی؛ الگوریتم ژنتیک چندهدفه (NSGA-II) |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |