مروری بر انواع نویز های آیرودینامیکی میدان نزدیک کمپرسور های گریز از مرکز و ارائه راهکار برای کنترل آن ها
کد مقاله : 1108-ISAV (R2)
نویسندگان:
داود الطافی *1، مازیار مسلمی2، حسین قماشی3
1دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب
2آزاد اسلامی واحد تهران جنوب
3عضو هییت علمی دانشکده فنی مهندسی تهران جنوب
چکیده مقاله:
امروزه از کمپرسور های گریز از مرکز در صنایع مرتبط با تولید توان و حمل و نقل استفاده های بسیاری می شود و در اغلب موارد برای تراکم و ارسال دبی هوای بیشتر جهت احتراقی بهتر به کار گرفته می شوند. با پیشرفت تکنولوژی، به منظور راحتی بیشتر سرنشینان در موارد مسافربری، کاهش صدای وسایل نقلیه مورد توجه طراحان قرار گرفت و طولی نکشید که اتحادیه های مربوطه، محدودیت های نویز صوتی را نیز در فاکتور های خود وارد کردند. پس از مدتی صدای حاصل از کارکرد قطعات مختلف در ماشین آلات بررسی شده و راه کار هایی نیز در جهت کاهش صدا به منظور دستیابی به استاندارد های مورد تایید اتحادیه ها ارایه شد. یکی از تجهیزاتی که کاهش نویز شنیداری آن در سال های اخیر مورد توجه قرار گرفته کمپرسور های گریز از مرکز می باشد که عموما در فرایند پرخورانی موتور های احتراق داخلی از آن ها استفاده می شود. توربوشارژر ها از مجموعه های فوق حساس و پیشرفته ای هستند که با به کارگیری کمپرسور های گریز از مرکز به کاهش آلایندگی و افزایش بازدهی در موتور ها کمک می کنند. در این پژوهش ضمن تشریح معادلات آیروآکوستیک مروری بر تحقیقات مرتبط با نویزهای آیرودینامیکی میدان نزدیک کمپرسور گریز از مرکز انجام خواهد پذیرفت و حول روش های کنترل آن ها به صورت های فعال (Active)و مفعول(Passive) بحث خواهد شد.
کلیدواژه ها:
کمپرسور گریز از مرکز؛ نویز آیرودینامیکی؛ آیروآکوستیک ؛ توربوشارژر.
وضعیت : مقاله برای ارائه به صورت پوستر پذیرفته شده است
دهمین کنفرانس بین المللی آکوستیک و ارتعاشات