بهینهیابی ابعاد کلاس درس به منظور بهبود فهمگفتار با استفاده از الگوریتم ژنتیک |
کد مقاله : 1080-ISAV |
نویسندگان |
سید آرش نبوتی فومنی *1، فرهنگ مظفر2، سید رضا مرتضایی2 1دانشکده معماری دانشگاه علم و صنعت ایران 2دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه علم و صنعت ایران |
چکیده مقاله |
کلاس درس به عنوان فضای پایه محیطهای آموزشی نقش عملکردی ویژهای در معماری اینگونه محیطها داراست. ابعاد کلاس درس به عنوان یک خصوصیت معماری بارز آن میتواند نقش موثری در خصوصیات آکوستیکی آن و متعاقباً تنظیم تعامل صوتی بین دانشآموز و معلم به عنوان کاربران اصلی این فضا ایفا نماید. مهمترین شاخص آکوستیکی مدنظر در این تعامل، فهمگفتار معلم به عنوان گوینده توسط دانشآموزان به عنوان گیرنده، انتخاب و به تاثیر ابعاد کلاس درس بر این شاخص مهم پرداخته شد. جهت تولید فضاهای نمونه، براساس مقادیر اولیه استاندارد موجود در منابع و ضوابط طراحی که ملاک تشکیل فضای جستجو بودند، از طریق مدلسازی به شبیهسازی شرایط آکوستیکی کلاسها پرداخته شد. دادههای بدست آمده از طریق شبیهسازی با نرمافزار ادئون، به عنوان ورودی فرآیند بهینهیابی مورد استفاده قرار گرفت. به منظور بهینهیابی ابعاد کلاس، از الگوریتم ژنتیک به عنوان یکی از رایجترین الگوریتمهای تکاملی استفاده گردید. به منظور بسط فرآیند جستجو توسط این الگوریتم ، علاوه بر استخراج تابع برازش از طریق تحلیل آماری خروجی شبیهسازی، از برازش منحنی و همچنین شبکه عصبی مصنوعی در محیط نرمافزار متلب استفاده گردید. بر اساس نتایج بدست آمده مشخص گردید، افزایش هر دو بعد طول و عرض در محدوده فضای جستجو موجب کاهش فهمگفتار میگردد . مقادیر بهینه معرفی شده از سوی الگوریتم در هر سه حالت مختلف تابع برازش، نشاندهنده یافتههایی در محدودههای پایین هر دو بعد در فضای جستجو می باشد که می تواند موید فرضیه تاثیر مثبت بازتابهای اولیه مفید بر فهم گفتار صدای اصلی باشد. |
کلیدواژه ها |
ابعاد کلاس، فهمگفتار، شبیهسازی، بهینهیابی، الگوریتم ژنتیک. |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |