بهینه سازی ارتعاشات خودروی دارای سیستم تعلیق نیمه فعال هیبریدی |
کد مقاله : 1072-ISAV |
نویسندگان |
حامد زارع1، محمد مهدی جلیلی *2، محمد رضا فاضل2 1دانشجوی کارشناسی ارشد/دانشگاه یزد 2عضو هیات علمی/دانشگاه یزد |
چکیده مقاله |
ناهمواریهای سطح جاده یکی از عوامل ایجاد ارتعاشات در خودروها است. ارتعاشات وارد شده به خودرو میتواند بر روی حس راحتی سفر سرنشین اثر بگذارد. پس در طراحی سیستم تعلیق خودروها باید شرایطی را در نظر گرفت که خودرو بتواند به هنگام عبور از ناهمواریهای جاده پاسخ مناسبی بدهد. از طرفی نیز امروزه بحث تولید یا مصرف انرژی از موضوعات مورد مهم در هر طراحی است که میتواند بر روی کیفیت محصول اثر گذار باشد. با توجه به اینکه سیستم تعلیق خودرو به هنگام عبور از ناهمواریها جابجایی خطی انجام میدهد، پس میتوان با به کار گیری یک ژنراتور خطی درون سیستم تعلیق (مابین شاسی و چرخ خودرو) به دلیل جابجایی نسبی بین چرخ و شاسی خودرو مقداری انرژی الکتریسیته تولید کرد. در این پژوهش یک سیستم تعلیق نیمه فعال هیبریدی یک چهارم خودرو شامل یک میراگر تنظیم پذیر مغناطیسی و یک ژنراتور خطی مابین شاسی و چرخ خودرو مدلسازی میشود و سپس با استفاده از بهینه سازی پارامتر راحتی سفر، ارتعاشات شاسی به گونه ای کنترل میشود که هنگام عبور خودرو از روی ناهمواریها با سرعت ثابت دامنه ارتعاشات وارد شده به شاسی کاهش یابد. نتایج شبیه سازی نشان میدهد بهینه سازی استفاده شده در این مقاله در افزایش پارامتر راحتی سفر موثر بوده است. |
کلیدواژه ها |
بهینه سازی؛ ژنراتور خطی؛ سیستم تعلیق نیمه فعال؛ میراگر تنظیم پذیر مغناطیسی |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |