تحلیل ارتعاشاتی پره‌های یک بالگرد مبتنی بر روش جرم‌های متمرکز
کد مقاله : 1068-ISAV
نویسندگان:
محمدرضا الهامی، محمدرضا نجفی *، حسین روستازاده
گروه مهندسی مکانیک، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه جامع امام حسین (علیه السلام)، تهران، ایران
چکیده مقاله:
در این مقاله تحلیل ارتعاشی پره یک روتور کامپوزیتی بالگرد مبتنی بر روش جرم های متمرکز انجام شده است. در ابتدا به تعریف دستگاه مختصات و حرکات خارج از صفحه و داخل صفحه گردش پره روتور پرداخته می‌شود و سپس به استخراج معادلات حرکت پره و اعمال شرائط مرزی در مرکز دوران و ریشه با لولا و بدون لولا پرداخته می‌شود و تاثیر پارامتر های مختلف بر روی نتایج فرکانس‌های طبیعی پره مورد بررسی قرار می‌گیرد. همچنین به نحوه محاسبه و تفسیر دیاگرام تشدید بالگرد پرداخته شده و روش مایکل‌اشتاد برای محاسبه فرکانس‌های طبیعی و شکل مدهای پره برای بالگرد مورد استفاده قرار می‌گیرد و دیاگرام تشدید آن ترسیم می‌گردد. نتایج نشان می دهد که پدیده تشدید در مودهای اول و دوم رخ نخواهد داد. همچنین افزایش rpm باعث افزایش نیروی گریز از مرکز پره شده و نتیجتاً باعث بیشتر شدن نیرویی که در جهت اثرات مثبت توزیع سختی طول پره است، می‌گردد. بنابراین موقعیت حداکثر تغییر مکان ها به سمت نوک پره حرکت نموده و همان رفتار افزایش توزیع سختی در پره را دارد.
کلیدواژه ها:
پره بالگرد؛ فرکانس طبیعی؛ مودهای ارتعاشی؛ روش مایکل اشتاد؛ دیاگرام تشدید
وضعیت : مقاله برای ارائه به صورت پوستر پذیرفته شده است
دهمین کنفرانس بین المللی آکوستیک و ارتعاشات