تحلیل ارتعاشاتی پره‌های یک بالگرد مبتنی بر روش جرم‌های متمرکز
کد مقاله : 1068-ISAV
نویسندگان
محمدرضا الهامی، محمدرضا نجفی *، حسین روستازاده
گروه مهندسی مکانیک، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه جامع امام حسین (علیه السلام)، تهران، ایران
چکیده مقاله
در این مقاله تحلیل ارتعاشی پره یک روتور کامپوزیتی بالگرد مبتنی بر روش جرم های متمرکز انجام شده است. در ابتدا به تعریف دستگاه مختصات و حرکات خارج از صفحه و داخل صفحه گردش پره روتور پرداخته می‌شود و سپس به استخراج معادلات حرکت پره و اعمال شرائط مرزی در مرکز دوران و ریشه با لولا و بدون لولا پرداخته می‌شود و تاثیر پارامتر های مختلف بر روی نتایج فرکانس‌های طبیعی پره مورد بررسی قرار می‌گیرد. همچنین به نحوه محاسبه و تفسیر دیاگرام تشدید بالگرد پرداخته شده و روش مایکل‌اشتاد برای محاسبه فرکانس‌های طبیعی و شکل مدهای پره برای بالگرد مورد استفاده قرار می‌گیرد و دیاگرام تشدید آن ترسیم می‌گردد. نتایج نشان می دهد که پدیده تشدید در مودهای اول و دوم رخ نخواهد داد. همچنین افزایش rpm باعث افزایش نیروی گریز از مرکز پره شده و نتیجتاً باعث بیشتر شدن نیرویی که در جهت اثرات مثبت توزیع سختی طول پره است، می‌گردد. بنابراین موقعیت حداکثر تغییر مکان ها به سمت نوک پره حرکت نموده و همان رفتار افزایش توزیع سختی در پره را دارد.
کلیدواژه ها
پره بالگرد؛ فرکانس طبیعی؛ مودهای ارتعاشی؛ روش مایکل اشتاد؛ دیاگرام تشدید
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر