تحلیل ارتعاشاتی پرههای یک بالگرد مبتنی بر روش جرمهای متمرکز |
کد مقاله : 1068-ISAV |
نویسندگان |
محمدرضا الهامی، محمدرضا نجفی *، حسین روستازاده گروه مهندسی مکانیک، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه جامع امام حسین (علیه السلام)، تهران، ایران |
چکیده مقاله |
در این مقاله تحلیل ارتعاشی پره یک روتور کامپوزیتی بالگرد مبتنی بر روش جرم های متمرکز انجام شده است. در ابتدا به تعریف دستگاه مختصات و حرکات خارج از صفحه و داخل صفحه گردش پره روتور پرداخته میشود و سپس به استخراج معادلات حرکت پره و اعمال شرائط مرزی در مرکز دوران و ریشه با لولا و بدون لولا پرداخته میشود و تاثیر پارامتر های مختلف بر روی نتایج فرکانسهای طبیعی پره مورد بررسی قرار میگیرد. همچنین به نحوه محاسبه و تفسیر دیاگرام تشدید بالگرد پرداخته شده و روش مایکلاشتاد برای محاسبه فرکانسهای طبیعی و شکل مدهای پره برای بالگرد مورد استفاده قرار میگیرد و دیاگرام تشدید آن ترسیم میگردد. نتایج نشان می دهد که پدیده تشدید در مودهای اول و دوم رخ نخواهد داد. همچنین افزایش rpm باعث افزایش نیروی گریز از مرکز پره شده و نتیجتاً باعث بیشتر شدن نیرویی که در جهت اثرات مثبت توزیع سختی طول پره است، میگردد. بنابراین موقعیت حداکثر تغییر مکان ها به سمت نوک پره حرکت نموده و همان رفتار افزایش توزیع سختی در پره را دارد. |
کلیدواژه ها |
پره بالگرد؛ فرکانس طبیعی؛ مودهای ارتعاشی؛ روش مایکل اشتاد؛ دیاگرام تشدید |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |