تحلیل خطر آسیب وارد بر جنین و رحم یک سرنشین باردار، ناشی از عبور خودرو از روی سرعتگیر |
کد مقاله : 1058-ISAV |
نویسندگان |
مصطفی ایران نژاد پاریزی1، محمدتقی احمدیان *2 1دانشگاه صنعتی شریف 2استاد/ دانشکده مکانیک دانشگاه شریف |
چکیده مقاله |
استفاده از خودرو برای مادران باردار امری اجتنابناپذیر است. عدم رعایت سرعت مناسب هنگام عبور از سرعتگیرها نیروهای قابل توجهی به جنین و رحم وارد مینماید، که با توجه به قرارگیری وارونۀ جنین (سهماهۀ سوم بارداری) و نرمی جمجمۀ جنین، میتواند عوارضی (چون صرع یا عقبافتادگی ذهنی) برای فرزند ایجاد نماید. پژوهش حاضر به مطالعۀ خطر آسیب ناشی از ارتعاشات وسیله نقلیه به جنین و رحم یک سرنشین باردار، هنگام عبور خودرو از سرعتگیرها میپردازد. ابتدا مشخصات مجموعۀ رحم و جنین یک سرنشین باردار تدوین میشود. جابجایی رحم، ناشی از این تحریک تحتانی، بهصورت یک موج نیمسینوسی فرض میشود. اعمال تحریکهای مختلف (دارای دامنه/پهناهای متفاوت) روی مدل اجزای محدود مجموعۀ رحم و جنین، که قبلاً توسعه داده و اعتبارسنجی شده، شبیهسازی میشود. مطابق تعاریف بینالمللی، پارامتر «آسیب سر» (HIC) جنین معیار ارزیابی پاسخ مدل میباشد. از تحلیل رفتار سینماتیکی مجموعه، HIC جنین و درصد خطر آسیب به جنین بدست میآید. طبق نتایج، کاهش ارتفاع موج تحریک، سبب کاهش محدودۀ تغییرات سرعت و بالتبع شتاب سر جنین و در نتیجه کاهش شایان توجه خطر آسیب به جنین میشود. همچنین با افزایش پهنای پالس تحریک خطر آسیب به جنین کاهش مییابد. تغییرات اندک در پارامترهای تحریک منجر به تغییرات نسبتاً بزرگی در مقدار HIC جنین و بالتبع میزان خطر آسیب به جنین میگردد. به کمک این تحقیق، میتوان درک بهتری از چگونگی آسیب ناشی از ارتعاشات وسایل نقلیه به رحم و جنین یک سرنشین باردار بدست آورد و در راستای توسعۀ دستورالعملهای ایمنی و افزایش ایمنی جنین و مادر باردار گام برداشت. |
کلیدواژه ها |
مدل بیومکانیکی؛ جنین و رحم باردار؛ خطر آسیب؛ سر جنین؛ سلامت مادران باردار؛ معیار ارزیابی آسیب. |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |