بررسی و مقایسه شاخص های صوتی در تخمین اثرات ذهنی صدا در شاغلین دفاتر باز اداری
کد مقاله : 1042-ISAV
نویسندگان
وحیده ابوالحسن نژاد *1، غلامرضا شریف زاده2، فاطمه شمشیری3، فرشته سداوی پور4، حمیدرضا زره پوش5
1عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند
2عضو هیات علمی دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی بیرجند
3مهندسی بهداشت حرفه ای، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی بیرجند.ایران
4مهندسی بهداشت حرفه ای، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، ایران
5مهندسی بهداشت حرفه ای، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی بیرجند
چکیده مقاله
آزردگی ناشی از آلودگی های صوتی یک پدیده معمول در جوامع مدرن بوده که به ویژگی های فیزیولوژیک و روانی افراد وابسته است. در این مطالعه مقطعی در بانک های دولتی شهر بیرجند، 96 نفر از پرسنل مورد ارزیابی واقع شدند. شاخص تراز معادل صدا در شبکه فرکانسی A با استفاده از دستگاه صداسنج CEL 450 مورد سنجش قرار گرفت و شاخص های تراز تداخل با مکالمه نیز بر اساس نتایج تحلیل فرکانسی در بانک های مورد بررسی محاسبه گردید. اطلاعات فردی با استفاده از مقیاس درجه بندی آزار صوتی و استاندارد ISO 15666 و پرسشنامه حساسیت به صدای واینشتاین جمع آوری و تحلیل داده های حاصل با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 19 انجام شد. نتایج حاصل میانگین تراز معادل صدا را در داخل بانک های مورد بررسی dBA 98/2 ± 45/61 نشان داد که از حدود مجاز استاندارد بالاتر بود. میانگین شاخص تراز تداخل با مکالمهdBA 77/57 محاسبه گردید. در این مطالعه، افراد با حساسیت بالاتر به صدا آزردگی بیشتری را اظهار نمودند. شاخص تراز تداخل با مکالمه ارتباط معنی داری با میزان آزار صوتی در افراد نشان داد. از آنجاییکه میزان ناراحتی ناشی از صدا با شاخص تراز تداخل با مکالمه ارتباط معنادار مستقیمی را نشان داده و شاغلین نیز در اظهارات خود همهمه افراد را به عنوان مهمترین منبع صدا در محیط بانک گزارش نمودند، می توان در ایستگاه های کاری افراد مداخلات ساختاری و فیزیکی را برای محیط و تجهیزات بنا بر اساس فاصله مناسب بدست آمده میان کارکنان و مراجعین اعمال نمود.
کلیدواژه ها
تراز معادل صدا؛ تراز تداخل با مکالمه؛ آزار صوتی ؛ دفاتر باز اداری.
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر