بررسی تاثیر سفتی و زاویه بالشتک‌های هوای کپسول هایپرلوپ بر فرکانس‌های طبیعی سیستم
کد مقاله : 1037-ISAV
نویسندگان:
حامد پتفت1، عباس رهی *2، وحید فخاری3
1دانشجوی دکتری، دانشکده مهندسی مکانیک و انرژی، دانشگاه شهید بهشتی
2تهران، دانشگاه شهید بهشتی، دانشکده مهندسی مکانیک و انرژی
3استادیار، دانشکده مهندسی مکانیک و انرژی، دانشگاه شهید بهشتی
چکیده مقاله:
هایپرلوپ، یک سیستم مسافربری پرسرعت است که اخیراً به عنوان جدیدترین (نسل پنجم) سیستم حمل و نقل جهانی معرفی شده است. در این مقاله ابتدا سیستم هایپرلوپ به صورت یک مدل دینامیکی چهار درجه آزادی برای حرکت عمودی کپسول فرض می‌شود که یک درجه آزادی آن برای جابه‌جایی بدنه کپسول هایپرلوپ یا به اصطلاح پاد، دو درجه مربوط به جابه‌جایی مگنت‌های مغناطیسی معلق نگهدارنده پاد و درجه آزادی آخر زاویه کله زنی پاد می‌باشد. ضمن اینکه در این مدل بالشتک‌های هوا نیز در سیستم در نظر گرفته شده و مدلسازی می‌شوند. سپس معادلات دینامیکی حاکم بر حرکت استخراج شده و فرکانس‌های طبیعی سیستم محاسبه می‌شود. در حل عددی مسئله، تاثیر تغییرات سفتی معادل بالشتک‌های هوا و همچنین زاویه قرارگیری آن‌ها نسبت به پاد بر روی رفتار فرکانس‌های طبیعی سیستم مورد مطالعه قرار گرفته است. نتایج بدست آمده، نشان می‌دهند که با افزایش سفتی معادل و همچنین افزایش زاویه قرارگیری بالشتک‌های هوا، فرکانس‌های‌ طبیعی سیستم افزایش می‌یابد.
کلیدواژه ها:
هایپرلوپ، مدلسازی دینامیکی، فرکانس طبیعی، بالشتک هوا، سفتی.
وضعیت : مقاله برای ارائه شفاهی پذیرفته شده است
دهمین کنفرانس بین المللی آکوستیک و ارتعاشات